FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/05/2014

Smutskastning via sociala medier

Hej! Min syster håller på att skilja sig från sin man och nu håller han på att smutskasta både henne och mina föräldrar. De har två barn ihop. Han har bl.a. anmält henne hos socialen för att vara psykiskt sjuk och oförmögen att ta hand om barnen, att hon tar lugnande tabletter vilka min mamma har snott från sitt jobb. Sedan skriver han på Facebook hur mina föräldrar har tvingat henne att skiljas från honom, att de har misshandlat henne psykiskt, att mina föräldrar är i en djup ekonomisk kris och vill använda min systers pengar för att bättra på situationen. Vi kommer från en liten by, från ett sydeuropeiskt land där alla känner alla, och där ens anseende är väldigt viktigt. Han vet detta, och genom att uttala sig på olika grupper så försöker han förstöra mina föräldrars anseende och orsaka missaktning. Vad kan vi göra? Vi försöker att inte nappa på hans provokationer, men vi är helt förtvivlade och vet inte vad vi ska göra.

Lawline svarar

Hej,

Jag tolkar uppgifterna i din fråga på det sättet att personen i fråga givit utlopp för sin besvikelse/ilska över skilsmässan och hela den uppkomna situationen. Beroende på vad han skriver, så kan det bli aktuellt att betrakta det som förtal, se 5 kap. brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Enligt 5 kap. 3§ brottsbalken, så kan den som kränker/nedvärderar någon dömas till böter. En bedömning får göras av rätten och därför kan jag inte med säkerhet säga hur utfallet kan komma att bli.

Den som drabbas av förtal har själv att som målsägande föra sin talan (förutsatt att den utsatte är över 18 år), se 5 kap. 5 § brottsbalken. Den målsägande måste alltså själv driva ärendet genom att anmäla och själv samla in bevisning. Ta gärna kontakt med en verksam jurist som kan hjälpa dig att föra en sådan talan

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare