Sms-lån i annans namn

Hej! Jag har en fråga angående att min sambo har givit ut mina personuppgifter till sin kusin för att ta ett. Sms-lån i mitt namn. Första lånet låg på 5000 kr som dom delade på. Men sen bara ngn vecka senare frågade min sambo om han fick ta ett lån till men jag sa nej men dom struntade i mitt nej och tog ett till lån på 5000 . Då jag inte har någon inkomst själv så har jag inte kunnat betala och min sambos kusin säger gång på gång att han ska skixka pengar så jag ska kunna börja betala av nu har det gått snart 9 månader sedan första lånet och jag har hamnat hos kronofogdenmd.första lånet och det andra ellwr är på inkasso Hur ska jag gå till väga? Jag kan fortfarande inte betala ngt själv då jag fortfarande inte har egen inkomst! Jag är så sjukt arg.. jag har inte dns träffat hans kusin så jag vet inget mer än vad han heter.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att ta SMS-lån i någon annans namn kan vara brottsligt. Din sambos kusin har ljugit om sina personuppgifter i syfte att kreditbolaget ska bevilja honom ett lån. Detta utgör bedrägeri, vilket straffas med fängelse i lägst två veckor och högst två år enligt brottsbalken 9 kap. 1§. Jag föreslår därför att du anmäler detta till polisen samt kontaktar kronofogdemyndigheten och berättar att du inte har tagit några SMS-lån utan att någon annan har gjort det i ditt namn.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare