FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/04/2014

Slutsåld beställd vara

Hej! Jag beställde en jacka på rea, som fanns i lager, från en hemsida och fick en orderbekräftelse på det jag beställt. Nu två veckor senare säger butiken att varan är slut, trots att jag fick en bekräftelse på att jag beställt en. Vad har jag för rätt som Konsument? Har jag rätt att få köpa en likvärdig jacka till ett lägre pris?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har beställt en vara och fått bekräftelse har du ingått ett avtal med internetbutiken. Bryter internetbutiken avtalet har du rätt till kompensation för den ekonomiska skada du lidit. Det du kan kräva är mellanskillnaden i pris av varan hos en annan återförsäljare eller annan liknande vara hos samma internetbutik.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare