FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/06/2017

Skyldigheter när barnet vägrar umgänge

Hejsan

Har 3 barn. Dom är 7 o 8 år. Delad vårdnad.

Dom är hos sin pappa varannan helg. Finns domstolsbeslut.

Ibland vägrar dom att åka...som nu. Har ett barn hemma han totalvägra åka.

Råkar jag illa ut som låter honom vara hemma??

Jag vill ju att han ska åka o vara med sin pappa men lyckas inte övertala honom.

Vad ska ja göra??

mvh anna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor behandlas i 6 kap föräldrabalken(FB).

Först och främst stadgar 6 kap 2 a § FB att när det kommer till beslut som rör vårdnad, boende och umgänge för barnet, så ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut.

I 6 kap 2 a § andra stycket FB står det att vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas avseende särskilt vid bl.a. barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna.

I 6 kap 2 a § sista stycket FB står det att hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. HD har i sin praxis sagt att när barnet fyllt 12 år ska väldigt stor vikt läggas vid barnets vilja. I ditt fall är barnen 7 och 8 år, vilket gör att deras vilja kanske inte får lika stor vikt. Men totalvägrar ett av barnen går det såklart inte att tvinga det.

Vi ska komma ihåg att rätt till umgänge är en rätt för barnet och inte för föräldern. Detta framgår av 6 kap 15 § första stycket FB. Intressen som rättvisa mellan föräldrarna går inte före barnets bästa. Av 6 kap 15 § andra stycket FB framgår att det är föräldrarnas gemensamma ansvar att se till att umgänget så långt som möjligt tillgodoses.

Alltså är det viktigt att du gör ditt bästa för att barnen ska umgås med pappan och annars försöker ta reda på varför ett av barnen vägrar att umgås med sin pappa. Men som slutsats så blir svaret att du inte ska behöva tvinga ett barn som totalvägrar umgås med den andra föräldern att göra det.

Hoppas det gav svar på din fråga och ställ gärna ytterligare frågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare