Skyldigheten för styrelsen att följa stämmans beslut

Jag har en liten undran kring stämmobeslut och styrelsens ansvar att följa stämmobeslut. Vi har ett stämmobeslut på att införa fiberbredband med så kallad gruppanslutning (15 röster för och 4 emot). Gruppanslutning innebär att alla måste ansluta sig och abonnemangsavgiften blir mycket lägre (165:- mot 389:-) jämfört med om alla tecknar separata abonnemang. Utöver stämman så delades enkäter ut till alla som inte var med på stämman där de fick yttra sig om vad de ville. Alla utom ytterst få ville att föreningen skulle teckna gruppavtal (18 emot 1). Stämmobeslutet inklusive sammanställning av enkät lämnades över till hyresnämnden. Hyresnämnden menade att ingreppet i lägenheterna är så pass litet att de inte har något att säga till om i det aktuella fallet, och gav med det klartecken att genomföra installationen och underteckna avtalet. Nu vill styrelsen inte skriva under avtalet med leverantören, trots att det var det som beslutades på stämman. När kan en styrelse välja att inte följa ett stämmobeslut?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Föreningsstämman är föreningens högst beslutande organ. Styrelsen är därför skyldig att följa stämmans beslut. Stämman kan alltså ge direktiv till styrelsen även i frågor som hamnar inom styrelsens kompetensområde; förvaltning av föreningens organisation och angelägenheter, inklusive den löpande förvaltningen (9 kap. 12 § bostadsrättslagen (1991:614) och 6 kap. 6 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar (FL)). Begränsning i stämmans direktivrätt kan sägas vara fall då stämman ger styrelsen direktiv i sådan utsträckning att styrelsen förlorar sin roll som ansvarigt förvaltningsorgan.

De fall då styrelsen kan vägra att verkställa stämmobeslut är de där beslutet strider mot lagen eller mot föreningens stadgar.

Bostadsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1991:614

FL hittar du https://lagen.nu/1987:667

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare