Skyldighet att ta upp anmälan?

Brottsbalken 15 kap §6 och /eller 7§

Hej Lawline

Jag undrar om åklagaren måste ta upp en anmälan enligt ovan §, om den är gjord riktad mot en befintlig anmälan?

Och om det är så och åklagaren måste ta upp anmälan men inte gjort det, vad kan man göra då? Åklagaren har i fallet jag tänker på, fortfarande efter 9 månader inte tagit upp anmälan

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Till att börja med så ska anmälningar om brott göras till polismyndigheten och inte till en åklagare. Åklagare kan däremot besluta att inleda förundersökning om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. Åklagare har däremot ingen generell skyldighet att bedriva en förundersökning om hon gör en bedömning att brottet inte kommer gå att utreda, en sådan bedömning kan även göras av polisen. Detta är väldigt vanligt till exempel i de fall då en cykel stulits under natten och det inte finns några spår eller iakttagelser.

Däremot ska både polis och åklagare kunna motivera sina beslut att inte inleda förundersökning, eller att lägga ner en förundersökning. Om du ringer till polisen på telefonnummer 114 14 och ber att få prata med personen som handlagt ditt ärende och få höra deras motivering. En förundersökning kan återupptas om det tillförs nya uppgifter som gör att det finns anledning att kunna utreda brottet.

Rådgivare