Skyldighet att släppa in hyresvärd vid försäljning av lägenhet?

Hej

Vi hyr ett hus, kontraktet var helt ok, vi har nu sagt upp kontraktet och huset ska ut till försäljning. Är vi nu skyldiga att släppa in mäklaren för att fotografera huset med våra möbler? Huset ska INTE hyras ut igen utan säljas. Måste vi upprätta vårt hem för kommande visningar, eller kan vi kräva att hyresvärden får vänta tills vi flyttat ut??

Känns ju inte såååå roligt att våra saker ska fotas samt att främmande människor ska gå omkring i mitt hem, när det inte är jag som ska sälja.

Tacksam för snabba svar

Mvh Tina och Per

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller uthyrning av hus/lägenhet så är Hyreslagen (12 kap. Jordabalken) tillämpligt.

Hus som hyrs ut i sin helhet eller delvis kallas för lägenhet, 1 §.

26 § behandlar hyresvärdens rätt till tillträde.
När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.

Då lägenheten ni bor i nu ska säljas, gäller inte denna skyldigheten för er.

Hyresvärdens rätt till tillträde i ert fall gäller enbart vissa situationer som räknas upp i 26 §, tex för att utföra mindre brådskande förbättringsarbeten eller reparationer.

Du har alltså inte en reglerad skyldighet att släppa in hyresvärden eller övriga spekulanter på huset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsing,

Asta SchulzRådgivare