Skyldighet att ingripa vid brott.

Min fråga angår ifall man vittnar om ett mord, har man då en skyldighet att angripa ifall man är säker på att man kan göra någon nytta? Eller är det lagligt sätt accepterat att även försvinna bort från brottsplatsen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

I Sverige har vi ingen lagstadgad skyldighet att ingripa för att hjälpa någon i nöd eller under brottsligt angrepp. Det är således straffritt att låta bli att rädda någon som håller på att drunkna (såvida det inte är du som har puttat i eller om man är förälder eftersom de har en s.k. garantställning). Man kan dock dömas för att man inte avslöjat eller anmäla brott som är å färde, med detta menas brott som inte är fullbordade. En förutsättning för ansvar är dock att man kan anmäla utan fara för sin egen person.

I ett fall från hovrätterna (RH 1999:86) så dömdes en kvinna för att inte ha meddelat polis, eller på annat sätt meddelat brottet, då hon kom till den skjutna kvinnans (R) lägenhet. R levde då hon kom till lägenheten och mordet ansågs då inte fullbordat, det var alltså å färde, och kvinnan dömdes för underlåtenhet att avslöja brott. 23 kap. 6§ brottsbalken.

För att återkoppla till din fråga så är det således straffritt att försvinna från en mordplats i den mån man fruktar för sin egen säkerhet, polisen kan inte heller efter brottets fullbordan kräva att man vittnar eller avslöjar något om händelsen eftersom brott då inte är å färde. Man behöver aldrig ingripa eller angripa, utan endast avslöja eller anmäla.

Vill du själv läsa brottsbalkens regler kan du göra det här https://lagen.nu/1962:700

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare