FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/08/2017

Skyldighet att informera den andre vårdnadshavaren

Hej mitt ex vägrar ge information om han kontaktat bup som han skulle och vad de i så fall sa gällande utredning om add/adhd.

Har han rätt att undanhålla mig denna info? Vi är båda vårdnadshavare till vår dotter. Kuratorn har semester så av henne kan jag ännu ej få svar.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En vårdnadshavare har alltid en skyldighet att ge den andre vårdnadshavaren viktig information som rör barnet. En förälder bör därmed inte undanhålla nödvändig information om inte särskilda skäl föreligger. Det skulle kunna vara att barnet är så pass vuxet att denne inte nödvändigtvis vill att informationen ska ges ut. Man ser alltid till barnets bästa i frågor gällande barn. Vid en utredning av diagnoser på barn- och ungdomspsykiatrin är det av särskild vikt att båda föräldrarna får del i all information som rör barnet. Ni kommer att tillsammans behöva ge ert barn stöd i den problematik som kan finnas. Det är därför av största vikt att eran relation bygger på ett informationsrikt samarbete. För föräldrar som har svårt att samarbeta på bästa sätt, i frågor som berör de gemensamma barnen, finns alltid hjälp hos kommunen att få. Tveka inte att söka den om problemen kvarstår.

Hoppas ni löser detta och Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare