Skyldighet att ersätta skador i hyresrätt

Hej! Jag och min man hyr en bostadsrätt i andra hand. I duschrummet har det lossnat små kakelplattor på en ca 5 cm hög list som ligger på golvet (för att hindra vattnet rinna ut i rummet). Vår hyresvärd blev orolig att det hade blivit fuktskada och beställde en besiktning av hantverkare. Denna kille sa att det inte fanns något fukt i golvet, alltså inget stort problem, men ett åldersproblem, för huset är gammalt, sedan 50-talet.

Vår värd har sagt att hon tänker betala detta med pengar ur vår deposition, som vi fick lämna till henne när vi

flyttade in.

Själva anser vi att det är hyresvärden som skall betala normalt underhåll av duschrummet. Vi tycker oss inte ha använt duschen på något vårdslöst sätt.

Nu får vi inte heller använda duschen förrän i augusti då en hantverkare kan komma.

Borde inte vi få hyresnedsättning för tiden om vi inte kan använda den?

Vem anser ni skall betala reparationen?

Är det ett problem för oss att vi inte berättade för värden om kaklet meddetsamma? Hon såg det själv på ett besök, vilket var max en vecka efter att vi själva hade sett det.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyra av bostad finns det en fördelning av betalningsansvar i Jordabalkens 12 kapitel. Där föreskrivs det i 15 § att hyresvärden ska hålla lägenheten i brukbart skick. Detta innebär att hyresvärden måste bekosta reparationer och liknande för att bostadens standard ska vara tillräckligt bra. Det finns ett undantag från denna regel i 24 §, vilket föreskriver att hyresgästen är skyldig att ersätta sådan skada som uppkommer genom egen vårdslöshet eller försummelse.

I ert fall kan inte er försummelse eller försummelse ligga till grund för den uppkomna skadan. Den verkar snarare ha att göra med husets ålder. Därför ska inte ni vara skyldiga att ersätta denna. Ni har rätt i den delen.

När det kommer till att ni inte berättat om kakelplattorna borde inte det ändra att hyresvärden ska bekosta reparationen. Enligt Jordabalkens 12 kapitel 24 § 2 stycket måste en hyresgäst upplysa hyresvärd om skador som kan orsaka större skada. Till exempel läckor i vatten- eller avloppsledningar måste meddelas direkt för att hindra större skada. Den skada som uppstått i ert fall borde inte vara tillräckligt stor för att ni ska kunna ha en skyldighet att meddela hyresvärden. Däremot kan det i framtiden vara bra att meddela alla skador till hyresvärden direkt för säkerhets skull. Även om en skada är liten bör ni inte strunta i att berätta det på en vecka.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare