FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/08/2014

Skyldighet att betala underhållsbidrag

Min son är skild sedan 5 år och har delad vårdnad av mitt barnbarn på 10 år,som bor varannan vecka med sin pappa. Pappan betalar för fritids,fotbollsträning,musikundervisning osv osv. Cykel,telefon,dator och allt vad en kille behöver betalar pappan för,men nu vill mamman ha 1.500/mån för att hon säger det har kommit en ny lag gällande detta med underhåll till barn.Hon jobbar inte och har inte jobbat sedan hon kom till Sverige för 11 år sedan. Har sedan skilsmässan fått socialbidrag. Är min son tvungen att betala detta eller skall man gå vidare till advokat? Jag tycker att mamman skall söka sig ett arbete.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Föräldrars underhållsskyldighet gentemot sina barn regleras i 7 kap föräldrabalken (FB). Enligt 7:1 FB ska föräldrarna svara för underhållet åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och till föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. I kostnaderna för barnets underhåll ska föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin egen förmåga. Både pappan och mamman är alltså underhållsskyldiga gentemot barnet.

Om en förälder varaktigt bor med barnet fullgörs underhållsskyldigheten som huvudregel därigenom, detta enligt 7:2 FB. Eftersom barnet bor varannan vecka hos pappan fullgör denne troligen sin underhållsskyldighet genom de utgifter som uppkommer i samband med dessa vistelser. Om mamman inte kan fullgöra sin underhållsskyldighet finns möjlighet att vända sig till Försäkringskassan för att få underhållsstöd. Pappan borde dock inte ha någon skyldighet att betala underhållsbidrag eftersom han varaktigt bor med barnet.

Det är dock värt att nämna att pappans underhållsskyldighet kan vara annorlunda bestämd t.ex. genom avtal med mamman eller genom dom.

För att med säkerhet få reda på vilka skyldigheter pappan har rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid direkt via http://lawline.se/boka.

Föräldrabalken hittar du här.

Hoppas att allt löser sig.

Tom SundinRådgivare