FrågaÖVRIGTTV-licens05/03/2018

Skyldighet att betala TV-avgift

Hej, jag och min flickvän flyttade nyligen ihop i en ny lägenhet.

Därefter ringde radiotjänsten min flickvän då hon står på kontraktet och frågade om vi hade TV.

Hon sa ja.

Jag informerar henne senare om att vi inte har en TV eller något annat som gör oss betalningsskyldiga.

Jag ringer radiotjänsten och förklarar men får till svar att jag måste mejla men att det borde lösa sig.

Jag skriver ett långt mejl till radiotjänsten och berättar vilken bildskärm jag har och att det var jag som tog med den och det är jag som äger TV:n och att hon saknar den tekniska kunskapen att veta om det, ser hon en bildskärm på en TV-bänk så tänker hon att det är en TV. Det är dessutom jag som äger TV:n.

Jag får svar från radiotjänsten om att p.g.a. Att hon sa att vi hade TV så kommer de inte ändra beslutet.

Ska inte statliga institutioner lita på dess invånare, är vittnesmålet via mejl inte tillräckligt? Har de rätt att göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

TV-avgiften regleras i lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst.

Trots att det kanske inte riktigt är din fråga tänkte jag inleda med att konstatera förutsättningarna för avgiftsskyldighet. Avgiftsskyldighet föreligger för den som innehar en TV-mottagare (2 a §). Enligt lagen beskrivs en TV-mottagare som sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål (2 §). Det spelar alltså ingen roll vad skärmen används till, utan avgiftsskyldighet föreligger så länge skärmen kan ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program. TV-avgift betalas för samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll (3 §). Enligt min uppfattning spelar det således inte någon roll vem som äger skärmen respektive lägenheten utan avgiftsskyldighet föreligger för hushållet som sådant. Det är även så Radiotjänst uttrycker sig på sin hemsida.

Radiotjänst är mycket riktigt skyldiga att ompröva beslut om avgiftsskyldighet om den beslutet rör begär det (15 §). Har Radiotjänst inte gjort någon omprövning efter att du begärt det har des således brutit mot sin skyldighet. Skyldigheten föreligger oavsett vilka bevis du har utan ska följa av att det helt enkelt begärs. Vid en eventuell omprövning spelar dock de omständigheter du kan uppge roll för deras bedömning av huruvida avgiftsskyldighet föreligger och hur omfattande utredning de kommer att göra. Det finns en möjlighet att överklaga Radiotjänsts beslut i ärenden om omprövning hos allmän förvaltningsdomstol (21 §) inom tre veckor. Vid ett överklagande får Radiotjänst ytterligare en möjlighet att ändra beslutet om det är uppenbart oriktigt (21 § 3st). Annars går frågan vidare till domstol och rätten får pröva huruvida avgiftsskyldighet föreligger för ert hushåll eller inte.

För att undvika ett tidskrävande processande i domstol kan du anmäla att avgiftsskyldigheten upphört (11 §). Du kan i ett sådant fall dock inte återfå det du redan betalat. Detta är dock möjligt ifall du vinner i domstol (16 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare