FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/07/2017

Skyldighet att betala fakturaavgift vid retur?

Hej!

Får ett företag ta ut fakturaavgift om jag gör en full retur av en order (endast en vara) köpt online? Att jag ska betala returfrakten förstår jag, men även en fakturaavgift?

Vänligen,

Ludde

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din situation regleras av lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (här). Enligt nämna lag ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren, om konsumenten väljer att utöva sin ångerrätt (2 kap 14 § - här). Detta innebär att prestationerna enligt avtalet ska gå åter, vilket inkluderar fakturaavgiften som köparen enligt avtalet var skyldig att betala.

Sammanfattningsvis ska företaget alltså återbetala fakturaavgiften om du som köpare väljer att utöva din ångerrätt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare