FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/03/2015

Skyldighet att anmäla brott

Vilket brott begår ett vittne som inte vill anmäla brottet för att han/hon känner till gärningsmannen? Påföljd?

M V H

lärare

Lawline svarar

I Sverige har vi en regel som gör människor skyldiga att anmäla brott som är ”å färde”, enligt 23:6 Brottsbalken. ”Å färde” betyder att man har en skyldighet att anmäla brott man ser håller på att ske. Det gäller dock inte alla brott, utan det skall framgå i lagen som rör det enskilda brottet att man kan dömas för underlåtenhet att anmäla just det brottet. Det gäller framförallt grövre brott som mord och misshandel. Man har ingen skyldighet att anmäla brott om det kan innebära en risk för sig själv eller sina närmaste.

Det beror alltså på vilket brott det är du vittnat, men du kan genom att inte anmäla brottet dömas för underlåtenhet att avslöja brott, 23:6 Brottsbalken. Påföljden beror därför också såklart på vilket brott det är du bevittnat.

Inom vissa yrkesområden finns det dock anmälningsskyldigheter. Exempelvis för myndigheter som hanterar barn i sin verksamhet, så som lärare. Där har man en skyldighet att anmäla om ett barn far illa. Det innebär att du är skyldig att anmäla om ett barn bli utsatt för brott, detta framgår av Socialtjänstlagen 14:1.

Är du vittne till ett barn som blir utsatt för brott utan att anmäla det kan du göra dig skyldig till tjänstefel, 20:1 Brottsbalken. För detta kan du dömas till böter eller upp till 6 års fängelse om det är ett grovt brott.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

MVH

Matilda BonaRådgivare