FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/09/2014

Skyldighet att ange förare av fordon som fångats av trafiksäkerhetskamera

Jag fick en begäran från Rikspolisstyrelsen om att ange förare av min tjänstebil i samband med en fortkörning. (Begäran var vidarebefordrad från det företag som administrerar våra tjänstebilar). Vad händer om jag inte skickar in något?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt 1 kap 1 § Brottsbalken så är brott en gärning beskriven i brottsbalken eller i annan lag eller författning och "för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet." Detta förklarar den s.k. legalitetsprincipen som enkelt kan förklaras som inget straff utan stöd i lag.

I dagsläget finns i svensk lag inte någon lagstadgad skyldighet att uppge vem som kört ens bil (eller annat fordon) vid en viss tidpunkt. Således finns det heller inte något straffansvar för när man vägrar uppge detsamma. Detta gäller oavsett om någon kört för fort med din bil och då fångats av en trafiksäkerhetskamera.

Hoppas detta besvarar din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare