Skyldig att betala krossad ruta trots att man inte dömts för brott?

Min 14 åriga son blev utsatt för strypning av busschaufför då han försökte hindra ett annat bråk på bussen. Han vart så förblindad av ilska att han kastade en sten i bussrutan då han tagit sig ur bussen. Vi har väntat på förhör men ärendet las ner då han var minderårig och han fick inte komma till tals varför han gjorde som han gjorde. Nu kommer faktura från bussbolaget på 22000kr, hur är det möjligt då ingen rättegång gjorts. Ska vi betala den å busschaufför stå utan skuld?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Anledning till att fakturan skickades av bussbolaget är att den avser en annan fråga än frågan om din son ska dömas för brott.

Fakturan/skulden på 22 000 kr är en skadeståndsfråga och personer kan bli skadeståndsskyldiga även om de inte begått något brott. Detta framgår av 2:1 Skadeståndslagen som säger att "Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."

Om ni inte anser att sonen har gjort sig skyldig till skadan på bussrutan, kan ni bestrida fakturan. Jag kan dock inte rekommendera det baserat endast på de uppgifter ni angivit (att han av ilska på grund av stryptaget kastat en sten i bussrutan). Det tyder nämligen på att han var fullt medveten om vad han gjorde och att kastandet av stenen skulle krossa rutan, vilket enligt lagen är att uppsåtligen vålla sakskada. Detta är självklart något som bedöms i varje enskilt fall av en domstol och det är upp till er om ni vill ta det till domstol.

När det gäller busschaufförens ansvar för stryptaget ska en separat förundersökning och rättegång hållas för busschaufförens del (och är alltså inget som hade behandlats tillsammans med din sons förundersökning av hans eventuella brott). Anledningen till att så inte gjorts kan vara helt enkelt att polisen inte blivit informerad om att det hänt. Ni skulle kunna uppmärksamma polisen om detta genom att göra en polisanmälan.

Hoppas du fick hjälp av råden! Du är välkommen att återkomma med fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare