FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/12/2014

Skyddstillsyn samt drogavvänjning

Hej, jag blev dömd till 2 månaders fängelse men fick skyddstillsyn och drogavvänjning istället som jag påbörjat , kan jag på något sätt välja ett annat alternativ istället för skyddstillsyn och drogavvänjning även om det betyder att jag får sitta

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Nej, tyvärr kan Du inte själv välja ett annat alternativ. Denna påföljd har utdömts av domstolen och det enda alternativet som finns för dig är att överklaga domen om Du vill försöka få till en ändring av påföljd. Detta kan göras fram tills dess att domen har vunnit laga kraft! Domstolen har funnit i ditt fall att det mest lämpliga för din "anpassning" i samhället är att genomgå denna behandling tillsammans med skyddstillsynen. Detta har gjorts med stöd av 28 kap. 6 § samt 26 kap. 15 § st. 1-3 brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K26P15.

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare