Skyddande av gemensamt konto

Vi har ett gemensamt sparkonto och vill genom testamente försäkra att den av oss efterlevande make/maka får hela tillgången. Vi har inga gemensamma barn men båda har barn ifrån tidigare äktenskap. Hur kan vi säkerställa detta? Gåvobrev eller via testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det bästa sättet att säkerställa att ni får ut tillgångarna från varandra är att skriva ett testamente. Ett gåvobrev är en gåva som utges nu och inte i framtiden, och eftersom syftet är att ni ska få ut tillgångar från varandra ifall den ena av er dör skulle jag rekommendera att skriva ett testamente. Notera dock att era barn har rätt att få ut sina laglotter från sina biologiska föräldrar, dvs hälften av sin arvslott.

Testamenten har stränga formkrav. Ni kan läsa mer om dem i ärvdabalkens kapitel 9, 10 och 11. Länk till ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare