Skydda sin arvinge från att bli av med arvet vid en eventuell framtida bodelning

Vår dotter är sambo med en spansk man.De har två gemensamma barn och bor i Sverige.

Mannen har också en dotter med en annan kvinna och de bor i Spanien.

Om min fru och jag skulle avlida så vill vi inte att den spanska dottern ska få nånsin ärva något efter oss.

Är det då bättre att min dotter inte gifter sig med sin sambo för att arvet ska bli hennes enskilda egendom eller hur ska man göra.

Skulle de gifta sig,ska vi då skriva ett testamente där det står att arvet efter oss ska vara vår dotters enskilda egendom eller hur ska vi kunna förhindra att en del av arvet efter oss skulle hamna i Spanien till sambons dotter.

Tack på förhand

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det ni kan göra är som du säger att i ett testamente skriva att arvet ska vara er dotters enskilda egendom. Om ni inte gör det skulle en annan man i ett eventuellt senare äktenskap kunna få del av det och det spridas vidare på det sättet. Det är endast genom ett testamentsförordnande som ni kan se till så att pengarna aldrig lämnar er dotter. För övrigt ligger det utanför er kontroll huruvida dottern väljer att gifta sig med den spanska mannen. I dagsläget, då dottern är ogift, är det dock inget problem då sambor vid en bodelning endast delar på bostad och bohag som köpts för gemensam användning. De delar alltså inte på ett eventuellt arv (såvida arvet inte används för att köpa samboegendom, dvs bostad och bohag för gemensam användning).

Lagrum: Äktenskapsbalken 7 kap 1-2§§ och 10 kap 1§ https://lagen.nu/1987:230#A3.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare