Skydda sambo vid dödsfall

Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i över tio år, men av privata skäl är jag inte skriven på hans adress. Det är en bostadsrätt han köpt innan vi träffades. Vi har diskuterat hur vi skall kunna trygga varandra ifall någon av oss dör. Min pojkvän har en dotter (ej föräldrar i livet eller syskon). Jag står som ägare till halva bostadsrätten. Nu till min fråga: Hur kan jag ge honom samma trygghet tillbaka om det är jag som dör först? Jag har båda föräldrarna i livet och tre bröder som ju automatiskt blir mina arvingar. Hur ser jag till att det är min pojkvän som ärver mig? Det är ju trots allt hans lägenhet och enda anledningen att jag nu äger hälften är för att han inte vill att jag skall tvingas flytta om han dör. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Det ni bör göra är att upprätta ett testamente. För din del så är det enkelt, då du äger rätt att genom testamente göra vad du vill med din egendom. Då kan således testamentera hela din andel av bostadsrätten till din pojkvän, eller all din egendom om du vill det. Då ärver din pojkvän istället för dina föräldrar/bröder.

Om din pojkvän vill att du ska ärva hans andel av bostadsrätten om han dör blir det dock lite svårare. Då han har barn så finns begränsningar i möjligheten att testamentera bort egendom. Din pojkväns barn har rätt till laglott, vilket motsvarar halva arvet, 7:1 ÄB. Även din pojkväns andel av bostadsrätten utgör mer än hälften av hans tillgångar kommer därför barnet kunna motsätta sig testamente genom att begära jämkning, 7:3 ÄB. Din pojkvän kan ändå testamentera halva bostadsrätten till dig, men det är inte säkert att hela förordnandet står sig. Ett alternativ eller komplement till testamente kan vara att din pojkvän tecknar en livförsäkring med dig som förmånstagare. I så fall kommer du erhålla viss summa pengar, i vilken barnet inte har rätt till laglott, och kan använda pengarna till att köpa ut barnet ur bostadsrätten.

Vill du eller ni ha hjälp att upprätta ett testamente kan du vända dig till vår samarbetspartner Familjens jurist. Du bokar enkelt tid under lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare