Skydda egendom genom äktenskapsförord

Hej, mina föräldrar äger ett hus som jag och min syster kommer att ärva. Vi är båda gifta. Finns det något sätt att göra så att ingen av våra partners kan få rätt till vårt föräldrahem vid en eventuell skilsmässa? Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

För att skydda egendom så att ens äkta hälft inte kan göra anspråk på denna vid en eventuell skilsmässa är det lättaste tillvägagångssättet att upprätta ett äktenskapsförord och genom det göra föräldrahemmet till enskilt egendom.

Vid en skilsmässa så delas alla era tillgångar upp lika mellan er, den egendomen kallas giftorättsgods. Genom att göra barndomshemmet till enskild egendom genom ett äktenskapsförord, så har inte den äkta hälften någon anspråksrätt på huset. Se Äktenskapsbalk (1987:230) 7 kap 1 § och 10 kap 1 §, ÄktB, (https://lagen.nu/1987:230).

Äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och skrivas under av båda makarna, någon bevittning kärvs inte för undertecknandet. Vidare när det är undertecknat ska det ges in till Skatteverket och träder därefter i kraft, 7 kap 3 § ÄktB.

Ni kan även be era föräldrar skriva ett testamente som bestämmer att ni ärver att huset såsom enskild egendom och ni inte vill upprätta ett äktenskapsförord, vilket framgår av 7 kap 2 § 4 p i ÄktB där det står att egendom som är ärvd med förbehållet att det ska vara enskild egendom inte ingår i giftorättsgodset.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare