Skydd mot kroppsvisitering?

Det har kommit nya regler i Världschackförbundet. De säger bl.a. att vid tävlingar kan arrangören utföra kroppsvisitering på de tävlande för att finna mobiltelefoner som kan användas för att fuska. Är det tillåtet för privatpersoner att utföra kroppsvisitation? Är det tillåtet för offentligt arrangerade evenemang ställa som villkor att de deltagande skall acceptera kroppsvisitering? Jag trodde att grundlagen gav oss rätt att inte bli kroppsvisiterade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du säger är varje svensk medborgare - liksom utlänning som vistas i Sverige - skyddad mot kroppsliga ingrepp såsom kroppsvisitering. Detta framgår av regeringsformen 2 kap. 6 §. Detta skydd gäller dock enbart i förhållande till det allmänna. Svenska staten kan alltså inte utan stöd i annan lag utföra kroppsvisitation gentemot den enskilde. Däremot är det tillåtet för en privat organisation att uppställa ett sådant villkor för att få deltaga i ett visst arrangemang.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare