Skydd för personnamn

Vad har man för rättigheter om man råkade hitta ett företag vars namn motsvarar mitt förnamn och efternamn. Företaget är utländsk.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer att utgå ifrån att det utländska företaget bedriver verksamhet i Sverige, då du annars inte har några rättigheter enligt svensk rätt. 20 § Namnlagen (som du hittar här) ger skydd för egenartade efternamn, ett efternamn anses egenartat om det utmärker innehavarens tillhörighet till en viss släkt. Namnet måste alltså vara så egenartat att det kan skilja en släkt från en annan. Skyddet innebär bl.a. att ingen får använda det egenartade efternamnet eller ett med detta förväxlingsbart namn utan samtycke av innehavaren som firmanamn eller varumärkesnamn. Vidare krävs att användandet ska vara till nackdel för innehavaren.

Om detta är uppfyllt kan du enligt 23 § Namnlagen kräva skadestånd. I övrigt finns inget skydd för personnamn.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare