Skydd av egendom vid utmätning av hyresgästs egendom

KF knackade på dörren. Vill utföra förrättning i rum jag hyr ut till person med skulder. Sätter foten emellan dörr så att jag inte kan stänga den. Rådrågar vän med jurist utbildning via telefon, som meddelar att KF kan göra beslutet på plats om förrättning. Så dom släpps in i rum med högar av ouppöppnad post, som dom går igenom . Begär mitt namn och dom går. Gjorde jag rätt ? Känns otryggt och kändes som dom vill efter mig härnäst som bostadsrättsinnehavare, finns det någon möjlighet för dom att kräva något från mig?

Tacksam för respons!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du med "KF" syftar på Kronofogden. Din fråga aktualiserar huvudsakligen utmätningsbalken (UB).

Det centrala i din fråga är alltså hur du ska skydda din egendom från utmätning ifall din hyresgästs egendom utmäts.

I 4 kap. 17 § UB framgår att lös egendom får utmätas om det framgår att den tillhör gäldenären (i ditt fall hyresgästen) eller om gäldenären enligt 18 eller 19 § ska anses vara ägare. För dig är 18 § mest relevant då den gör gällande att egendom ska anses tillhöra gäldenären om den är i dennes besittning och det inte framgår att den tillhör annan.

Av 4 kap. 20-23 §§ UB framgår i korthet att du som tredje man måste väcka talan om något som tillhör dig utmäts med mera. Förhoppningsvis blir inte dessa paragrafer relevanta för dig, men jag vill ändå nämna dem så att du kan läsa dem ifall din egendom mot förmodan skulle bli utmätt. Har du några frågor om dem ifall de blir aktuella rekommenderar jag att du hör av dig till oss igen.

Jag har med anledning av detta främst två råd till dig.
Först och främst vill jag betona vikten av att du håller din egendom separerad från din hyresgästs så att din egendom inte kan anses vara i dennes besittning. Besittningsbegreppet är inte så självklart som det kan te sig; det kan tvärtom vara mycket svårtolkat. Enligt min uppfattning borde dock inte din egendom kunna anses vara i din hyresgästs besittning så länge den inte beblandas med dennes egendom eller finns i dennes hyrda rum.
Mitt andra råd är att du håller saker som du inte kan styrka ägande till (om du till exempel slängt kvittot) särskilt åtskilda från din hyresgästs rum och egendom. Detta med anledning av formuleringen "om det ej framgår att egendomen tillhör annan". Kan du bevisa ditt ägande kan alltså egendomen i princip inte utmätas för din hyresgästs skulder.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare