FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2014

Skuldtäckning vid bodelning

Hej! Jag läser juridik och i min kurslitteratur står något jag finner märkligt. Angående bodelning så vet jag att man delar makars sammanlagda giftorättgods på hälften för att var person ska få ut sin del. Sen står det att en make har rätt att få egendom som täcker dennes skulder. Ex; Anna och Bert ska skiljas. Deras totala giftorätt är 200tkr. Varje makes andel är 100tkr. Bert har skulder på 50tkr. Det läggs till på hans andel. Bert har rätt till egendom värd 150tkr och Anna 100tkr. Detta innebär att man ju straffas av att inte ha skulder som make? Dessutom har ju makarna tillsammans rätt till egendom värd 250tkr men endast 200tkr finns i boet. Hur går detta ihop?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kan inte uttala mig om vad som står i kurslitteraturen men regeln om avdrag från en makes giftorättsgods för att täcka skulder återfinns i äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) 11 kap. 2 §. Bestämmelsens första stycke anger att en makes skulder ska täckas av dennes giftorättsgods. Skuldtäckningen gäller bara den make som har skulderna, den andre makens giftorättsgods påverkas alltså inte.
ÄktB 11 kap. 3 § stadgar i sin tur att vad som efter skuldtäckningen finns kvar av vardera makes giftorättsgods ska läggas ihop. I exemplet som du har innebär detta att Berts skulder på 50tkr dras från hans giftorättsgods, varefter 50tkr återstår. Detta är Berts andel i boet. Anna har inga skulder och 100tkr motsvarar därför hennes andel i boet. Dessa 150tkr (den sammanlagda summan) delas därefter på Bert och Anna och de erhåller 75tkr vardera vid andelsberäkningen.

Hoppas att detta klargjorde saker och ting. Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem här!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare