Skuldsanering efter avtjänat straff

Hej!

Har en familjemedlem som har förskingrat ca 9 miljoner från sitt jobb, nu har han suttit av sitt straff och är precis ute i det fria igen, min fråga är hur d kommer gå med han skuld, som sagt är han skyldig sin arbetsgivare ca 9 miljoner samt en skuld till en bank på ca 150.000 kr, söker man skuldsanering direkt eller hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ansökan om skuldsanering ska göras skriftligen hos Kronofogdemyndigheten. Endast den som skuldsaneringen avser, i detta fall din släkting, kan göra sådan ansökan (Skuldsaneringslag (2006:548) 10 §). Vidare ska ansökan innehålla din släktings namn, hemvist, personnummer, postadress, adress för arbetsplats, telefonnummer till bostaden, arbetsplatsens telefonnummer, e-postadress, uppgift om inkomster och utgifter, uppgift om skuldernas tillkomst, uppgift om personliga och ekonomiska förhållanden som är av betydelse och en förteckning över tillgångar och skulder med uppgift om varje borgenärs namn, person- eller organisationsnummer, postadress och telefonnummer (Skuldsaneringslag 11 § första stycket). På Kronofogdemyndighetens hemsida finns att tillgå blanketten KFM 9150 för detta ändamål.

För att Kronofogdemyndigheten ska bevilja skuldsanering så måste din släkting för det första ha sin hemvist i Sverige. Om han är folkbokförd i Sverige så ska detta krav anses vara uppfyllt (Skuldsaneringslag 4 § första och andra styckena).

För det andra så måste din släkting anses vara oförmögen att betala skulderna allt eftersom de förfaller, både nu och för flera år framåt i tiden (Skuldsaneringslag 4 § första stycket, punkt 1). Eftersom skulderna uppgår till 9,15 miljoner kronor, varav exempelvis en ränta à 5 % kan innebära en årskostnad som är svår att bära även för någon som har en heltidstjänst, och din släkting troligen står utan arbete för en överskådlig framtid så kommer han sannolikt anses vara så pass oförmögen att betala skulderna inom överskådlig tid att även detta krav om kvalificerat obestånd är uppfyllt.

För det tredje så måste skuldsaneringen vara skälig med avseende på din släktings personliga och ekonomiska förhållanden. Häri inräknas även skälen till skuldernas tillkomst, vad din släkting har gjort för att betala dem och hur han agerar i samband med att Kronofogdemyndigheten behandlar hans ansökan (Skuldsaneringslag 4 § första stycket, punkt 2 och tredje stycket). Eftersom merparten av skulderna har tillkommit som skadestånd på grund av förskingringsbrott så kan det tala mot att skuldsanering ska beviljas. Dock kan inte faktumet att skulderna grundar sig på skadestånd av brott utesluta skuldsanering. Flera rättsfall pekar på att personliga förhållanden, exempelvis psykisk ohälsa och vilja att rehabiliteras in i samhället och göra rätt för sig, kan uppväga faktumet att skulderna grundas på skadestånd av brott. Om din släkting även har samarbetat med sin arbetsgivare och banken, exempelvis genom att göra sig tillgänglig för betalningskrav och löpande informera dem om sin situation, så kan det också tala för beviljande av skuldsanering.

Eftersom varje ansökan om skuldsanering bedöms för sig så går det inte att här definitivt avgöra om din släkting kommer att beviljas skuldsanering eller inte. Dock så går det utifrån villkoren för skuldsanering att bilda sig en rimlig uppfattning med avseende på chansen till att ansökan beviljas.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare