Skuldsanering

Hej!

Min man, som jag gifte mig med i juni, har skuld hos Kf i 2-miljonersklassen. Det har han haft sedan innan vi träffades för 15 år sedan. Genom åren har vi kämpat med dålig ekonomi, men nu bestämt att söka skuldsanering. Varje månad dras enorma summor i utmätning från hans lön, och han påstår att inget kommer att förändras i en skuldsanering. Jag har fått en mindre löneökning. Min make påstår att vi lever på existens minumum. Jag tror vi kommer att få det svårare, men är absout villig att gå igenom saneringen eftersom vi har en son på 12 år som levt med det här hela sitt liv. Jag vill helt enkelt bli fri. Jag har själv egna skulder som jag sköter och betalar av och som ej är hos Kf. Hur blir det med dom?

Jag är så orolig, sover dåligt och vår relation är ansträngd.

Lawline svarar

Hej där! Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Det första ni bör tänka på är att skuldsanering görs individuellt, inte gemensamt. Detta kan vara lite förvirrande eftersom ni är gifta och har gemensam ekonomi, men enligt äktenskapsbalk (äktb) så står ni för era egna skulder, äktb 1:3§.

För att svara på din fråga angående dina egna skulder, så kommer det inte hända något med dessa eftersom det är inte du som kommer skuldsaneras, utan du betalar dina skulder som vanligt!

Beviljning av skuldsanering.
Om ni beslutar er för att din make ska begära skuldsanering så görs detta hos kronofogdemyndigheten (KFM). För att din man ska beviljas skuldsanering så finns det olika saker han kommer behöva uppfylla.

1. De kommer göra en prognos på om han kan betala av sina skulder under en längre tid eller inte. I denna bedömningen kommer de ta hänsyn till arbetsförmåga, ålder, och andra omständigheter som kan vara till betydelse för betalningsförmågan, summan av skulden tas inte under hänsyn utan det är betalningsförmågan som är i fokus (skuldsaneringslag 7§). Din ekonomi kommer inte räknas in i denna bedömning men kan räknas in i en annan bedömning, mer om detta längre ner.

2. De kommer även göra en bedömning angående ekonomiska och personliga förhållande där de tar hänsyn till hur skulderna uppstod, hur mycket din man har gjort för att betala tillbaka dessa, hur gamla skulderna är, m.m. (skuldsaneringslag 9§).

Ekonomi efter och under skuldsanering.
Det som är så bra med skuldsanering är efter det är gjort (avbetalningsplaner brukar vara runt 5 år långa) så är han skuldfri och ni blir fria från hans nuvarande skulder. Jag kan tyvärr inte ge all information om hur skuldsaneringen går till eftersom det avbetalningsplanen görs av KFM, men jag kan säga att under skuldsaneringen så kommer hans lön utmätas så mycket som möjligt.

Här kan din ekonomi spela en roll. Din ekonomiska situation kan indirekt påverka er eftersom din inkomst beaktas när KFM beräknar det förbehållsbelopp som din man kan behålla om han blir beviljad skuldsanering. Har du en god ekonomisk förmåga kan din man få behålla mindre av sina inkomster och ni får då sammanlagt mindre pengar att röra er med.

Mer information.
För mer information kan ni vända er till kronofogden.se eller ringa dem och fråga hur allt går till. Länkar finns nedan. Jag skickar även en länk till en blankett om skuldsanering som ni kan titta igenom!

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till! Jag hoppas allting går bra.

Med vänliga hälsningar!

Skuldsaneringsblankett
www.Kronofogden.se
Kontakta Kronofogden

Binh TranRådgivare