FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/06/2016

Skulder vid bodelning

Hej! Jag och min man ska skilja oss! Han har privata skulder och lån som endast står i hans namn. Han säger att jag kommer få hälften av hans skulder vid skilsmässan men de kan väl inte stämma? Mvh Mikaela

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Din man får göra avdrag från sina tillgångar för att hans skulder ska bli täckta, se Äktenskapsbalken 11kap 3§. Det som återstår efter skuldavräkningen är den andel som går till delning.

Ex:

Tillgångar: 100 000

Skulder: 60 000

Till bodelning: 40 000

2. Men om din man har skulder som överstiger hans tillgångar, kommer dessa skulder inte att belasta dig på så sätt att du blir skuldsatt. Din man kommer istället att gå in med 0 kr i bodelningen. Du kommer alltså inte få hälften av hans skulder. Däremot kommer du få mindre vid bodelningen eftersom din man går in med mindre tillgångar.

Ex:

Tillgångar: 100 000

Skulder: 120 000

Till bodelning: 0

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

John Eriksson NätterlundRådgivare