FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/02/2018

Skulder räknas av från giftorättsgods vid bodelning

Om man har skulder som står på den ene personen men dessa har kommit dit pga en bil som står på den andre. Vad gäller. Delar man på skulderna vid en separation.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vid en äktenskapsskillnad görs en bodelning (se 9 kap 1 § äktenskapsbalken). I bodelningen tas båda makarnas giftorättsgods med och sedan drar man av båda makarnas skulder från giftorättsgodset, sedan delas det som finns kvar på hälften och varje make får hälften var (se 10 kap. 1 § och 11 kap. 2 § äktenskapsbalken). Om skulderna härrör sig från enskild egendom kommer de bara räknas av från giftorättsgodset om maken inte har enskild egendom som täcker skulderna. Så i praktiken delar man på skulderna men den som skulden står på kommer behålla skulden även efter separationen men får kompensation för detta genom att skulderna dras av från giftorättsgodset.

När sambor gör en bodelning gäller ungefär samma regler (se 13 § sambolagen) men eftersom man vid en sambobodelning endast delar på gemensam bostad och bohag så kommer man bara räkna av skulder på samboegendom om sambon som har skulden inte har egen egendom som täcker skulderna.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare