Skulder och bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej.

Jag håller på med skilsmässa. Har varit gift i två år, min man står som ägare till huset och fyra bilar , jag vet att han har lån och skulder, han vill inte dela sina egendomen med mig.

Jag själv har inga skulder, han köpte huset och bilar för länge sen.

Frågan är..kan banken kräva mig på pengar om han sluta betala sina skulder?

Måste jag göra en bodelning?

Hur blir det om han vägrar skriva under på något papper?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Banken kan inte kräva dig på pengar för din mans skulder så det behöver du inte oroa dig över. Man har själv ansvar för sina egna skulder.

Vid skilsmässa ska man göra en bodelning. Det finns dock ingen sanktion för det fall att man inte gör det, vilket innebär att ingenting händer om det är så att ni inte gör någon bodelning. Det är alltså upp till dig och din man om ni vill att en bodelning ska ske. Om ni inte kan komma överens och han vägrar skriva under några papper kan du ansöka om att tingsrätten ska utse en bodelningsförrättare. Bodelningsförrättaren kallar er till ett möte där ni diskuterar vilka möjligheter det finns att komma överens om en bodelning. Därefter åläggs ni vanligen att inkomma med information om den egendom som ska bodelas. Bodelningsförrättaren sammanställer därefter ett förslag till bodelning, som lämnas in till tingsrätten. Detta ska din man rätta sig efter så länge han inte klandrar bodelningen, vilket han isåfall ska göra inom fyra veckor från delgivningen.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare