FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2017

Skulder efter bodelningen

Lån som inte togs med i bodelningen.

Vid vår bodelningen glömdes ett privat lån som togs ett antal år innan från min svärmor. Lånet står helt på mig och användes till våra gemensamma investeringar som hus mm, som har delats lika i bodelningen.

Någon månad efter bodelningen påtalas skulden från svärmor, jag betalar halva skulden och tycker att min fd hustru skall betala den andra halvan av skulden. Vad gäller, är jag skyldig att betala hela skulden själv då den inte finns med i bodelningen eller har hon (min fd hustru) skyldighet att ta halva delen av skulden?

Tacksam för ett svar och förtydligande ang detta, får man svar via mail eller finns det bara att läsa på Lawline, hur finner jag det si så fall?

Om man skulle behöva juridisk hjälp om saken urartar, hur går jag i så fall tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Svaret på din fråga ligger i hur ni upprättat bodelningsavtalet. Finns det avtalsskrivning däri som säger något såsom att ni är överens om att avtalet omfattar alla era bodelningstillgångar och bodelningsskulder och att ni är överens om att "allt" ingår kan det vara svårt för dig att kräva något för en bodelningsskuld i efterhand.

Men, det framgår inte av din fråga om du faktiskt även ställt frågan om din före detta fru kanske har gjort rätt för sig avseende sin del, eller om hon de facto sagt att du måste betala allt. Kanske är det så enkelt att du bara ber henne betala sin del av skulden, eller om du pratar med din före detta svärmor och det blir tydligt att du inte har betalansvar för annat än din halva. Hon kanske inte förväntar sig något annat.

Hoppas det löser sig till det bästa för dig.

Om du behöver mer hjälp i ett senare skede kan du ta kontakt med våra jurister för att boka ett möte. Hur du går till väga och vad det kostar kan du läsa om genom att klicka här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare