Skuldebrev tillfaller dödsboet

En släkting till mig har lånat mig en större summa pengar och vi har upprättat ett skuldebrev. I skuldebrevet har vi skrivit att om långivaren dör så övergår fordran till dödsboet, och med samma månatliga återbetalningstakt. Troligen kommer jag och mitt syskon ärva om vår släkting skulle avlida. Hur fungerar det då rent praktiskt, dvs. om långivaren avlider och fordran tillfaller dödsboet, så att jag har en skuld till dödsboet samtidigt som jag också är en av arvingarna? Min släkting har dessutom samtidigt sagt att om han skulle avlida eller bli allvarligt sjuk så kommer han se till att skulden stryks. Borde vi skriva detta i skuldebrevet istället för att fordran tillfaller dödsboet, eller kan det regleras på andra sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Enkla och löpande skuldebrev

Det föreligger en viktigt skillnad mellan enkla skuldebrev och löpande skulderbrev. Enkla skuldebrev är ställda till viss man, det är alltså endast till en borgenär (oftast långivaren) som betalningen ska ske till, 26 § SkbrL, se https://lagen.nu/1936:81, medan löpande skuldebrev är ställda till "viss man eller order", vilket betyder att de kan löpa mellan olika borgenärer, 11 § SkbrL. Viktigast i den här särskiljningen är att ett enkelt skuldebrev inte är en värdehandling, utan endast ett bevis om fordringens uppkomst och innehåll, till skillnad från löpande skuldebrev som värdehandlingar. Utifrån frågan framstår det som att det rör sig om ett enkelt skuldebrev, utifrån vilket jag kommer att besvara frågan.

Preskribering av skuldebrev

Ett skuldebrev blir preskriberat efter 10 år om det inte har skett ett preskriptionsbrott, 1-2 §§ Preskriptionslag (1981:130), PreskL, se här https://lagen.nu/1981:130. Preskriptionsavbrott sker genom att (1) låntagaren erkänner skulden, här har även ett bestridande av skulden ansetts som ett erkännande av skulden samt en avbetalning har också ansetts som ett erkännande, (2) borgenären skickar ett skriftligt krav om betalning, eller (3) att borgenären har vidtagit rättsliga åtgärder, d.v.s. gått till domstol, krävt betalning genom Kronofogden, konkursförfarande eller om förhandling offentligt ackord, 5 § PreskL.

Upphörande av skuldebrev

Upphörande av skuldebrev sker genom att din släkting efterger skulden, då bestämmer hen ensidigt i egenskap av borgenär att skulden ska upphöra. Rent praktiskt sker det genom att din släkting river skuldebrevet, vilket leder till att lånet istället räknas som gåva. En gåva kan sedermera vid arvskiftet betraktas som förskott på arv, om inte arvlåtaren uttryckligen har stadgat att det inte ska göra det.

Bouppteckningen

Skulder och tillgångar tas upp underbouppteckningen, 20 kap 4 §, ÄB. Här kommer alltså skuldebrevet tas upp som en tillgång i boet, och kan överlåtas till annan arvtagare så länge du underrättas om det.

Sammanfattningsvis

Det bästa är att upprätta ett nytt skuldebrev och göra tillägget att din släkting efterger resterande skulden till dig när hen avlider.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare