FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/05/2015

Skriva testamente

Hej

Jag och min make står inför att skriva ett testamente, och det är lite komplicerat pga hans barn har sedan flera år tagit avstånd ifrån honom, och han vill inte att de skall ärva honom, eller så lite som möjligt. Jag har en dotter, men vi har inga gemensamma barn. Alla barnen är vuxna.

Vad vi har förstått så ärver särkullsbarnen och har rätt att ta ut sitt arv direkt, och vi tänkte skriva testamente så att de bara får sin laglott, men då uppstår frågorna :

När någon av oss går bort, har då särkullsbarnen rätt att ta sin laglott direkt ur boet i form av 25% av bohaget, dvs lösöre som möbler/tavlor mm ? Och bilen ?

Jag har ett företag, och vi har inget äktenskapsförord, ingår företaget i arvet om han skulle falla bort före mig ?

Hur fungerar det med fonder/aktier mm som vi i dagens läge tycker vi äger gemensamt fast de är lite olika fördelade mellan oss, räknas de som gemensamt om någon av oss faller bort, eller räknas de som hans och mitt då ? Och hur fungerar det vid kontobehållningar, räknas de som gemensamma eller hans och mitt ?

VI har tänkt köpa en utlands/semesterbostad längre fram, kan man skriva in detta i testamentet som "orubbat bo" dvs att den som blir kvar får ha kvar den till vi båda är borta, ELLER kan man skriva ett äktenskapförord där den "tillhör" mig även om vi står som ägare båda två på den ?

Tacksam för svar för att kunna fundera vidare hur vi skall kunna upprätta ett testamente genom Er.

Vänliga hälsningar

Åsa Nicola

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag uppfattar din fråga som att ni är gifta och har utformat mitt svar utifrån det.

När en av er i framtiden avlider så kommer bodelning ske. Då räknas er gemensamma egendom (giftorättsgodset, äktenskapsbalken 10 kapitlet 1 §) samman genom bodelning (äktenskapsbalken 9 kapitlet 1 §). Giftorättsgods är det som inte av någon anledning är enskild egendom (äktenskapsbalken 7 kapitlet 1 § och 7 kapitlet 2 §). Sedan delas den summan på hälften (äktenskapsbalken 11 kapitlet 3 §). Som exempel kan vi anta att du (efter att eventuella skulderna har dragits av enligt äktenskapsbalken 11 kapitlet 2 §) innehar 150 000 kr i giftorättsgods och din man (efter att eventuella skulder har dragits av) innehar 50 000 kr. Tillsammans blir det 200 000 kr. Dessa 200 000 kommer att delas på hälften. 100 000 kr är alltså din mans del och 100 000 kr är din del. Om din man avlider så kommer alltså hans dödbo att vara 100 000 kr. Hans barn kommer att kunna begära ut sin laglott på 50 %. De kommer att få 50 000 kr och resten får du (förutsatt att ni skrivit testamente där ni testementerar till varandra). Särkullbarnen har alltså rätt att få ut sin laglott direkt ur dödsboet vilket framgår av 3 kapitlet 1 § ärvdabalken.

Ditt företag kommer genom bodelningen att påverka din andel i ert gemensamma bo eftersom att det är giftorättsgods. Här kan du istället i äktenskapsförord föreskriva att det ska vara enskild egendom, äktenskapsbalken 7 kapitlet 2 § 1 stycket 1 punkten samt 7 kapitlet 3 §. Det innebär att din del inte ökas på grund av att du äger företaget. Samma gäller för semesterbostaden, den behöver skrivas som din enskilda egendom för att inte påverka arvet till din mans barn.

Kontobehållningarna är även dessa giftorättsgods (äktenskapsbalken 7 kapitlet 1 §) och kommer att ha inverkan på arvet efter er.

Som du förstår kommer uppdelningen att bli helt avhängig av hur era tillgångar ser ut. Därför är det svårt att säga hur fördelningen av bilar, semesterhus, kontobehållningar, möbler etc. kommer att bli.

För att upprätta testamentet så rekommenderar jag därför att ni vänder er till någon som är van vid att upprätta dem, annars är det lätt hänt att testamentet får oönskade följder. Här finns Lawlines tjänst för testamenten.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare