FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2015

Skriva testamente?

Hej

Jag och min man funderar över detta med testamente. Vi har inga gemensamma barn utan jag har ett barn sedan tidigare och han har två.

Vi äger tillsammans en stor gård och sedan äger jag mina hästar, min bil och min transport. Vad händer med sådan egendom som står på mig om han avlider och tvärtom? Räknas sådant in i bouppteckning? Och jag har en del möbler som gått i arv i min familj, dessa vill jag att min son ska ha. Innebär det att jag skriver ett eget testamente eller skriver vi ett inbördes testamente?

Vi har även pratat om att arv från våra föräldrar ska vara den enskildes, ska det också skrivas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag förstår din fråga som att ni är gifta och har utformat svaret därefter.

Allt som står på någon av er kommer att räknas in i en bodelning när någon av er avlider. För att göra arv från era föräldrar till enskild egendom och för att vissa möbler ska gå till en specifik person behöver ni skriva ett testamente. Du verkar alltså vilja avvika från äktenskapsbalkens regler för bodelning och du behöver därför skriva ett testamente. Jag rekommenderar inte att en gör det själv eftersom att det kan bli konsekvenser som en inte förstår när en skriver testamentet. Istället rekommenderar jag att du tar hjälp av någon, t.ex. här.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare