Skriva sig på den gemensamma lägenheten inget krav enligt sambolagen

Hej!

Jag och min pojkvän har skaffat en gemensam lägenhet, där bådas namn står skrivna på kontraktet. Vi har även köpt in möbler tillsammans till lägenheten. Jag är skriven på en annan adress som inneboende hos en kompis, och planerar att ha även mitt boende kvar där än så länge men mestadels bo i den gemensamma lägenheten. Min pojkvän har endast den gemensamma lägenheten att bo i.

Hur fungerar det om vi skulle separera med bodelning? Gäller sambolagen när jag inte är skriven i den gemensamma lägenheten, men jag står på kontraktet för den samt har betalt för diverse möbler för den gemensamma bostaden? Är jag tvungen att skriva mig på den gemensamma bostaden för att få rätt till bodelning vid separation?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Nedan följer ett längre svar, men jag tänkte sammanfatta det lite kort. Det spelar ingen roll om du skriver dig på lägenheten eller inte, det viktiga för att sambolagen ska tillämpas är att ni faktiskt bor tillsammans som ett par. Skulle det vara så att ni börja bråka och en domstol måste avgöra om ni är sambos och de kommer fram till att ni inte är det så kommer du ändå behålla hälften av lägenheten eftersom du står som äger formellt. Skulle ni anses vara sambo är det större chans att ni kommer dela möblerna lika, vad som händer med dem om ni inte är sambos är att de kan tillfalla den som bevisar att de köpt och äger dem.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till sambolagen, ser du någon paragraf är det alltså en paragraf från sambolagen. Sambolagen kan du läsa https://lagen.nu/2003:376.

För det första så spelar det egentligen ingen roll om ni är skrivna på samma bostad eller inte. Vad som är viktigt är att ni bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Jag kan inte riktigt avgöra om ni skulle omfattas av sambolagen eftersom att du säger att du skulle ha kvar det mesta av ditt boende hos din vän men mestadels bo i den gemensamma lägenheten. För att vara helt säker på att sambolagen ska gälla er så bör du flytta in helt, väljer du att fortfarande bo där mestadels kan det vara så att sambolagen ska tillämpas eller inte. Skulle en domstol behöva ta ställning till om ni är sambor eller inte gör de en helhetsbedömning. De skulle troligtvis ta fasta på att ni köpt lägenheten och möblerna till den gemensamt för att bo där gemensamt. Skulle det visa sig att du inte sov där så ofta under förhållandet skulle de även väga in detta. Skulle du skriva över dig på bostaden kan det väga för att domstolen anser att ett samboförhållande föreligger. Hur de skulle bedöma situationen exakt kan jag inte svara på då det inte finns uttryckligt lagstiftat hur en sådan avvägning ska göras.

Eventuellt spelar det ingen roll om ni är sambos.

Om sambos gör slut och ska bodela så är det endast två saker som ska bodelas, bohaget och bostaden (se 8§ och 3§). Bohaget är t.ex. möbler, tallrikar, köksmaskiner osv. Det förutsätter däremot att egendomen köpts för gemensamt bruk. Om någon av er haft ett fint porslin set innan ni blev tillsammans kommer detta inte ingå i en bodelning alltså, endast de ni köpt med avsikt att använda tillsammans.

Skulle ni alltså göra slut så ska ni bodela så att de saker ni köpt för att använda gemensamt, de nya möblerna och lägenheten. Skulle det vara så att ni börjar bråka och domstolen får frågan om ni är sambos eller inte så kan det värsta vara att du förlorar möblerna eftersom att du faktiskt står som ägare på 50% av bostaden. Du skulle också kunna få alla möbler. Det beror på vem som har kvittona eftersom den personen kan bevisa att de faktiskt köpt möblerna.

Alla andra saker ni har som t.ex. bil, husdjur, hobbysaker som kameror, cyklar osv. ingår inte i bodelningen.

Viktigt att tänka på

Det är inget måste att bodela. De gånger folk bodelar med inblandning av domstol osv är endast när de själva inte kan komma överens. Det kan vara viktigt att komma ihåg.

En annan sak som kan vara bra att göra är att skriva ett samboavtal. På det kan ni skriva att vid en separation är ni överens om att ni är sambos och att ni ska bodela. Ni kan även vara ännu mer exakta och skriva ”Den personen får soffan medan den personen får köksbordet och stolarna” osv. Att det är möjligt att göra sådana här avtal framgår enligt 9 §.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare