Skriva samboavtal vid gåva?

Hej! Jag och min kusin kommer att få vardera 50 % av en fastighet i gåva av en familjemedlem. Hon har en sambo (dem har två barn tillsammans) som kommer att vara med och nyttja fastigheten tillsammans med oss. Bör hon skriva samboavtal för att hennes sambo inte ska ha någon rätt till fastigheten i ett senare skede?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni vill skydda fastigheten vid en eventuell bodelning. Enligt 3 § Sambolagen så utgör den bostad sambor förvärvat för gemensam användning samboegendom. Vid en bodelning är det samboegendomen som kommer fördelas lika mellan samborna. Då det i din kusins fall rör sig om en gåva så kan detta utgöra ett undantag om det i gåvobrevet framgår att gåvan är din kusins enskilda. Framgår inte det av gåvobrevet så bör de upprätta ett skriftligt samboavtal med båda sambornas underskrifter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fanny MalmqvistRådgivare