Skriva över tillgångar på make för att göra särkullbarn arvlöst?

Kan jag skriva över mina tillgångar på min make så att inget finns för mina barn att ärva? Vi har inga gemensamma barn

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ärvdabalkens (1958:637) (ÄB) 6 kapitel reglerar frågor om förskott på arv. Att en gåva ska räknas som förskott på arv innebär att det som en arvlåtare gett till en arvinge ska avräknas på arvingens arvslott. Om B exempelvis är arvinge till A och arvslotten omfattar 100 000 kr, innebär en gåva (som ska anses som förskott på arv) från A till B om 50 000 kr att B:s arvslott vid A:s död endast är 50 000 kr.

ÄB 6 kap. 1 § 1 st. 1 meningen stadgar en presumtion (antagande) för att avräkning ska ske. Denna presumtion gäller dock endast ifråga om bröstarvingar, dvs. arvingar i rakt nedstigande led. I lagrummets andra mening återfinns regleringen för andra arvingar än bröstarvingar. Här presumeras inte avräkning och således ska det endast ske "om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs." En sådan omständighet skulle kunna vara att arvingen har ekonomiska problem och att arvlåtaren således ämnat bistå denne med en summa pengar. För att en sådan fråga inte ska ge utrymme för tolkningsmöjligheter rekommenderar jag att tydligt föreskriva att gåvan inte ska anses som förskott på arv till din make.

I sammanhanget bör dock nämnas den regel om förstärkt laglottsskydd som anges i ÄB 7 kap. 4 §. Om gåvan med hänsyn till omständigheterna eller villkor till syftet är att jämställa med ett testamente ska vad som stadgas i ÄB 7 kap. 2 och 3 §§ gälla. Situationer när bestämmelsen kan bli tillämplig är när arvlåtaren bortskänker egendom på sin dödsbädd eller fortfarande kan anses dra nytta av den bortskänkta egendom även efter överlåtelsen. I praktiken innebär en tillämpning av regeln att värdet av gåvan till din make återbärs och värdet av den läggs till kvarlåtenskapen efter dig, varefter laglotten beräknas. Dina barn har sedan rätt att utfå sin laglott, precis som om det vore fråga om ett testamente.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare