Skriva över hus på annan

Hej,jag undrar hur lång tid det tar att skriva över ett hus på en person? Det handlar om ett par som har separerat och en av dem ska bo kvar i huset de hade köpt tillsammans. Hur mycket kostar det att få juridisk hjälp för skriva över huset? Ett ungefärligt pris vore toppen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det tar inte särskilt långt tid att "skriva över" huset på annan. Det kan göras genom att själv upprätta ett köpekontrakt eller gåvobrev som uppfyller formkraven i 4 kap. 1 § jordabalken (om det är en fastighet). Det finns ingen specifik tidsfrist för en giltig överlåtelse. Den kan ske precis hur snabbt som helst egentligen.

Vi har en avtalstjänst här på Lawline som kan hjälpa er med att upprätta ert kontrakt/gåvobrev. Tjänsten hittar ni här om fastighetsköp (995 kr) och här om gåvobrev (995 kr). Med hjälp av vår tjänst kan ni således upprätta giltiga handlingar som är fullgoda för era önskemål.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare