FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/12/2017

Skriva om lägenhetskontrakt hos mäklare

Hej, Jag står själv på lånet alltså jag har lånelöfte på mig bara. När jag skrivit kontraktet hos mäklare då skrev jag och min fru som ägare till lägenheten. När jag kontaktade banken då vägrade banken att min fru är med mig på kontraktet. hur ska jag lösa det? kan jag skriva om kontraktet hos mäklare? hur mycket kostar det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom lånelöftet endast gällde dig så verkar banken dessvärre ha rätt att vägra ett lån där även din fru står med på avtalet. Detta eftersom att endast du, inte du och din fru, och banken har ett avtal.

Om du kan skriva om kontraktet är upp till mäklaren att avgöra, och även hur mycket det skulle kosta. Om du förklarar din situation för mäklaren så tror jag säkert att det går att lösa då denne högst troligt är intresserad av att sälja lägenheten. Om du inte får lånet så kommer ju inte heller lägenheten att säljas. Min rekommendation är också att du försöker skriva om kontraktet hos mäklaren, då det verkar vara den smidigaste lösningen. Därefter kan du och din fru upprätta ett inbördes avtal er emellan om det är så att ni önskar äga lägenheten hälften vardera. Önskar ni hjälp med att upprätta ett sådant avtal så är ni välkomna att ta hjälp av vår juristbyrå. Ni kan kontakta dem genom att mejla bokning@lawline.se.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare