FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/01/2018

Skriva in någon i en styrelse.

Kan man skriva upp vem som helst att ingå i en styrelse till ett bolagsengagemang.

detta handlar om utan den uppskrivnes medverkan eller vetskap

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Att ingå i en styrelse är ett uppdrag man som person åtar sig. Det innebär att personer som ingår i styrelser vet om att de gör de för de har godkänt att anta en viss position och allt vad den innebär.

En person som utses till ledamot i ett bolag får med det uppdraget ett ansvar över verksamheten. Ansvaret varierar naturligtvis efter vilken form bolaget bedrivs men det är likväl ett ansvar. Det skulle vara ohållbart om styrelsemedlemmar registreras utan sin vetskap om det, och naturligtvis är det inte legitimt.

Det finns även krav på vem som får åta sig uppdrag i en styrelse och hur en styrelse ska utformas, samt registreras. Reglerna är lite olika beroende på i vilken bolagsform bolaget bedriver sin verksamhet.

Svaret på din fråga är dock att en styrelse inte är behörig om styrelsemedlemmarna inte existerar, och om personen existerar kan dennes identitet anses ha använts olovligt.

Hoppas svaret är behjälpligt.

Med vänliga hälsningar

Jennie NilssonRådgivare