Skriva anställningsavtal vid behovsanställning

Får man göra en anställningsavtal enligt behöv, utan att specificera exakt antal timmar?

Den anställda får ett schema varje månad, men antal timmar är varierande. Man kan säga ca. men inte exakta.

Hur kan man skriva detta i avtalet?

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken typ av anställningsformer man får använda sig av regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Utgångspunkten är att en anställning gäller tillsvidare om man inte avtalar om annat (4 § LAS). Det vanligaste vid behovsanställningar är att man avtalar om en tillsvidareanställning, och skriver "vid behov" i avtalet (dvs inte specificerar antalet timmar). Det finns inget arbetsrättsligt krav för hur stort behovet behöver vara (hur många timmar den behovsanställde ska ha rätt att arbeta).

Generellt finns lite att gå på rent juridiskt när det gäller behovsanställningar. Jag kan dock rekommendera att se upp med att handla konsekvent avseende arbetstiden om du vill behålla möjligheten att bara ha arbetstagaren när det finns ett verkligt behov. Om arbetstagaren arbetar någorlunda samma schema kan detta ses som en överenskommen (konkludent) och därmed avtalad arbetstid. Att ge arbetstagaren ett schema kan vara bra och tydligt (AD 1976 ref 4 och AD 1980 ref 45), men tänk då på att inte schemalägga "övertimmar" som ni generellt inte har ett behov av. Arbetstagaren kommer då med fördel kunna åberopa att det är vad ni muntligen kommit överens om att hen ska ha rätt till.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare