Skriftligt skäl för en anställnings upphörande

Min mans arbetsgivare meddelade honom att p g a omorganisation skulle hans jobb försvinna och han får sluta (arbetsbrist?). Senare fick han ett avtal om anställningens upphörande som han förväntas skriva under. Han har inte fått en skriftlig uppsägning. För min man är det viktigt att ha på pappret de skäl varför han blivit uppsagd. Det står ingenting om det i avtalet han fått.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om uppsägning finner man i Lagen om anställningskydd, LAS, här.

Du nämner i frågan att din man fått ett avtal om anställningens upphörande som han förväntas skriva under. I den mån detta avtal är skriftligt och innehåller uppgifter om hur din man ska gå tillväga om han vill föra talan om ogiltighet eller skadestånd mot uppsägningen samt ifall han har företrädesrätt till återanställning eller inte, så är detta en korrekt gjord uppsägning av din mans arbetsgivare, se 8§ LAS.

Det finns nämligen inte någon skyldighet för en arbetsgivare att på eget initiativ lämna skriftliga skäl för en uppsägning till en arbetstagare. Arbetsgivare måste dock, på en arbetstagares begäran, lämna ett sådant skriftligt besked, se 9§ LAS.

Sammanfattningsvis så krävs det alltså inte att det i ett uppsägningsbesked finns med skäl för en anställnings upphörande för att uppsägningen ska vara giltig. Så länge arbetsgivaren följt de regler som ges i 8-10§ LAS så är uppsägningen korrekt hanterad. Din man har dock, som sagt, rätt att begära skriftligt skäl för sin uppsägning.

Vänligen

Denise PetersRådgivare