FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal22/12/2017

Skriftlighetskrav vid köp av fast egendom

Hej min dotter har muntligt köpt ett hus utan att dom dom äger huset hade någon mäklare,allt var så gott som klart ,den kvinnliga i försäljningen skrev under kontraktet och mannen skulle komma till min dotter och skriva under och när han ringer och säger detta så säger han även att min dotter med familj kan börja flytta in ,min dotter åker till huset och städar det pluss att dom fått alla nycklar,dagen efter smsar kvinnan att hon ska sälja huset till någon Anna som lagt högre bud ,då lägger min dotter ett högre bud och då säger kvinnan att hon är nöjd med det andra budet så min dotter fick inte huset ,hur gäller det nu när den kvinnliga har redan sin signatur på ett kontrakt som min dotter har . Har även fått reda på att det andra budet var under min dotters bud . Nu står en barn familj med tre små utan bostad för dom fick hyres värden att hyra ut deras lägenhet med en gång för att dom skulle vara snälla mot dom som skulle sälja huset snabb på grund av en tuff skilsmässa och att dom som säljer huset skulle slippa betalat en längre tid på huset . Alla sms som dom skrivits emellan om tex att dom får köpa huset och summan pluss muntligt när dom var med kvinnan och tittade på huset . Tackar för ett svar . Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av fast egendom (vilket jag utgår från att det är fråga om här) finns det ett krav på att köpavtalet ska upprättas skriftligt. Detta stadgas i jordabalkens 4 kap. 1 §. Det krävs även att säljarna och köparna skriver under handlingen. Ett avtal om köp av fast egendom som inte är upprättat i enlighet med paragrafen är ej giltiga. Det innebär förmodligen att både mannen och kvinnan (säljarna) var tvungna att skriva under kontraktet för att det skulle bli giltigt. Således har nog din dotter inte gjort ett giltigt köp av huset om inte mannen också skrivit under kontraktet. Hon kan därför inte göra gällande någon rätt till huset. Hon har inte heller någon skyldighet att betala det överenskomna priset. Ett muntligt avtal och sms angående köpet har ingen bindande verkan i sig heller tyvärr.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare