Skriftlig bekräftelse vid ingående av avtal

Hej,

vad gäller angående skriftliga bekräftelser av avtal? Byggbolaget skickade ut s.k tilläggsval och menar att jag beställt material på 50.000kr (detta är ostridigt). Jag menar att jag beställde för 10.000. Fick aldrig någon skriftlig bekräftelse på ordern.

Måste man ha skriftliga bekräftelser för att anbudet ska bli giltigt eller är det bindande bara genom anbud accept?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Enligt svensk avtalsrätt gäller anbud-acceptmodellen. Avtal blir alltså bindande redan genom en accept, det finns inga formkrav för avtalsingåendet. Skriftliga bekräftelser kan dock vara att föredra ur bevishänseende.

Med vänligt hälsning

Sarmad Abdul NabiRådgivare