FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/12/2014

Skolval med separerade vårdnadshavare

Fråga om skolval

Jag är en separerad förälder och det börjar bli dags för skolval. Jag och den andra förälder är separerade & har delad vårdnad 50/50.

Tyvärr är vi helt oense om skolvalet för vårt minderåriga barn & den andre föräldern anser att vi borde låta barnet väja vilken skola han/hon vill gå i. Båda skolorna ligger inom gångavstånd från den ena föräldern. Vad har jag för rätt som förälder att påverka vilken skola som bitt barn borde gå på?

Lawline svarar

Hej!

Om båda föräldrarna har vårdnad över barnet, bygger regleringen på att man kommer överens. Om oturen är framme och man verkligen inte kan komma överens, kan till slut kommunen gå in och göra valet med hänsyn till "barnets bästa". Om båda skolorna är inom gångavstånd från en förälder, är de sannolikt ungefär likvärdiga. Det är då svårt att förutse vilken skola som blir aktuell, men hänsyn skulle till exempel förmodligen tas till om barnet bor oftare hos ena föräldern (om skolorna ligger inom gångavstånd från olika vårdnadshavare). Möjligen kan det även spela in om barnet föredrar den ena skolan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare