Skoluppgift

Hej!  Jag skriver mitt för-gymnasiearbete nu. Jag går andra året där jag läser Ekonomiprogrammet med juridisk inriktning på Malmö borgarskola i Malmö. Jag har några frågor som jag önskar få svar på och uppskattar välformulerade svar. Därför skulle jag vilja bli kopplad till den mest lämpade kontaktpersonen ni har gällande sexualbrott med inriktning Grooming. Stort tack på förhand! PS. Jag har läst att ni ej besvarar frågor via mail, dock hoppas jag på att kunna få svar då er tjänst är av de få som erbjuder juridisk hjälp.

- Finns det någon betydelsefull koppling mellan ekonomisk insats och frikännande av åtalad vid grooming i huvudsyfte?

- Vilka förebyggande faktorer kan staten satsa ytterligare på? Vad har staten satsat på och vad planeras i framtiden?

- Hur stor del av insatsen går till förebyggande av bevisprövning? Vad kan göras annorlunda?

- Vem i synnerhet är det som utför brotten? Om en speciell grupp: Finns det någon insats mot denna grupp?

- Hur ska samhället få tag på vuxna individer som ägnar sig år grooming?

- Vad beror brotten på? Om en specifik faktor: Känner ni att en tillräckligt stor satsning läggs på brottsbekämpningen? Om flera faktorer: Vilka förebyggande satsningar lägger ni på att

- Vad behövs göras för att minska brottsligheten?

- Hur stort problem är grooming?

-Hur stor del av den ekonomiska satsningen bidrar till minskningen av grooming?

- Hur stor påverkan har införandet av lagen 2009 påverkat brottsligheten?

- Vilka för och nackdelar har infördandet av lagen år 2009 som riktar sig mot grooming?

Åter stort tack!

MVH

Lawline svarar

Hej!

Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter.
Hoppas att du finner svar på dina frågeställningar någon annanstans.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare