FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/01/2014

Skoluppgift

Hejsan! Jag studerar på Bäckängsgymnasiet i Borås har fått ett skolarbete inom juridik och kan

 inte klargöra, samt ta reda på vad som är rätt, så vore bra om ni skulle kunna hjälpa mig med mitt juridikfall som jag har har fått tilldelad. ____ Iris bor i en hyresrättslägenhet. Hon är missnöjd med tapeterna och pratar med sin hyresvärd om detta. Hyresvärden tycker att tapeterna är i rätt bra skick, men kan ändå tänka sig att byta tapeterna (eftersom det var 13 år sedan lägenheten tapetserades om senast). Dock så får Iris bara välja mellan 3 tapeter. En är vit med gula blommor på. Den andra är grön och har blåa fiskar på. Den tredje är orange med rosa snäckor på. Iris tycker att alla tre tapeter är fula och hon vill välja tapeterna själv. Hyresvärden går med på att utföra tapetseringen, men att om Iris vill ha en annan sorts tapet så får hon betala tapeterna själv. Sagt och gjort. De nya tapeterna kommer upp på väggarna. Iris är dock inte helt nöjd. Hon installerar ett titthål i sin ytterdörr. Hyresvärden blir arg. Hyresvärden säger att Iris skulle ha sagt till om detta innan hon installerade titthålet. Hyresvärden vill därför att Iris betalar både för skadan som ytterdörren har fått (=att hon får betala för en ny dörr utan titthål) och att hon får betala arbetskostnaden för tapetseringen i efterhand som ”plåster på såren” för hyresvärden. Iris protesterar. Hon kan förstå kostnaden för dörren, men hon säger att hon inte behöver betala för tapetseringen i efterhand. I situationen hamnar Iris i bråk med sin hyresvärd. Har hyresvärden rätt att ta ut en kostnad av Iris för dörren och tapetseringen? Eller kan Iris klara sig undan med en tillsägelse/varning. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Du bör hitta svaren i din kurslitteratur. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Louise EskesenRådgivare