Skoluppgift

Hej, vi sitter med en skoluppgift där vi ska skriva en affärsplan. I vår affärsidé ingår att vi vill anställa skolungdomar för att jobba extra några timmar i månaden under sin studietid fram tills de slutar gymnasiet. Efter studenten tänker vi att de sägs upp hos oss. Finns det någon anställningsform vi kan använda oss av här utan att det blir åldersdiskriminering?

Sedan undrar vi också hur vi ska hantera att dessa skolungdomar ej har någon färdigställd utbildning vid utförandet av enklare tjänster som t.ex. gräsklippning i fråga om att en tjänst bör vara fackmannamässigt utförd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Vi på Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Ni kan dock givetvis använda vår sökfunktion för att söka svar på liknande frågor som vi besvarat.

Annars skulle jag tipsa er att kika i Diskrimineringslagen och dess 2 § 2 st. 4 pt. Där stadgas det att särbehandling på grund av ålder är tillåten om syftet framstår som berättigat och åtgärden är ändamålsenlig, dock får inte särbehandlingen gå längre än vad som är nödvändigt.

För att hitta de olika anställningsformerna som finns så bör ni kolla i Lagen om anställningsskydd, men det har inte så stor betydelse vilken anställningsform ni väljer för att undvika diskriminering. Diskrimineringslagen gäller vid alla typer av anställningar.

Ha en fortsatt trevlig dag och helg!

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare