Skoluppgift

Hej Jag heter Manar,jag är elev i gymnasiet.jag pluggar på juridikprogram och jag har en juridisk fråga angående arbetes tillstånd i Sverige. Min fråga är om man starar egen företag i Sverige t.ex att starta en riktigt stort livsmedel som city gross eller Coop får man då arbetes tillstånd eller inte och beror detta på hur mycket pengar ska man lägga på företaget? Hoppas att jag får svar så snabbt som möjligt angående arbetes till stånd.

Mvh Manar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Lawline har som policy att inte svara på frågor som har med skoluppgifter, skolarbeten och liknande att göra. Man är givetvis välkommen att använda sökfunktionen och söka bland tidigare frågor och svar även när man söker information till ett skolarbete.

Ett generellt tips är väl att fundera på vilken typ av associationsform du vill driva företaget i. Angående arbetstillstånd: titta i 6 kap. Utlänningslag (2005:716).

Mattias VilhelmssonRådgivare