FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/09/2014

Skoluppgift

Lars Phiffel ska köpa en ny varmvattenberedare till sitt sommarställe. Lars är dock mycket lat och denna varma sommardag orkar han inte åka in till stan för att köpa varmvattenberedaren. Därför ger Lars sin dotter Selma i uppdrag att åka ner och köpa varmvattenberedaren åt honom. Lars skriver följande fullmakt:

”Fullmakt för min dotter Selma Phiffel att för min räkning inhandla en varmvattenberedare av märket Poseidon.”

Fullmakten undertecknas av Lars och han säger sedan till Selma att varmvattenberedaren måste kunna hålla minst 100 liter vatten. Selma hoppar in i familjens skåpbil och åker iväg till VVS-försäljare.

a) Selma visar fullmakten för VVS-försäljaren som säger att ”Den här firman säljer inte saker till personer med fullmakt”. Får VVS försäljaren göra så?

Lawline svarar

Hej,

Din fråga har karaktären av en skolfråga, vilket Lawline har som policy att inte besvara. Jag måste därmed hänvisa dig till din kurslitteratur och relevant lagtext för att komma fram till en lösning.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare